Wil je dat jouw webwinkel een succes wordt? Dan zul je moeite moeten steken in de promotie ervan. Want de grootst fout die je kunt maken is dat je als ondernemer gaat zitten wachten tot je product eens wordt verkocht. Het beste kun je een professionele website laten maken. Uitgebreide productomschrijvingen toevoegen aan je producten is een stap in de goede richting, maar lang niet voldoende. In deze blog geven we je graag een aantal tips om je webwinkel te promoten.
Acties promoten
Om je webwinkel te promoten kun je aantrekkelijke acties bedenken. Probeer origineel te zijn, waarmee je ervoor zorgt dat mensen voortaan aan jouw webshop denken als ze op zien naar dat ene specifieke product. De actie kun je op je website promoten in combinatie met social media. Je zult merken dat interessante en leuke acties zelfs worden opgemerkt door mensen die nog niet eerder geïnteresseerd waren in jouw producten. Zorg ervoor dat er een wow-factor in je actie zit. En je zult zien dat jouw merknaam van je webwinkel vanzelf verspreid wordt over social media.
Zet e-mail marketing in
Helaas wordt e-mail marketing nog wel eens onderschat. Maar vergeet niet dat de mensen die al eens eerder iets bij je hebben besteld, dat zij tevreden zijn over je product of webshop. En hierdoor zijn zij weer potentiele kopers in de toekomst. Stuur daarom af en toe een e-mail naar mensen die eerder iets bij je hebben gekocht. In dit soort e-mail kun je nieuws delen, maar ook je nieuwe deals promoten. Bovendien kun je de personen die jouw e-mail openen iets extra’s bieden in de vorm van bijvoorbeeld een kortingscode. En let op de titel van je onderwerp in de e-mail, deze zorgt er namelijk voor of iemand wel of niet op de mail gaat klikken.
Content en video’s
Het is algemeen bekend dat mensen over het algemeen niet alle tekst lezen die je ze aanbiedt op een website. Daarom kun je de content en je producten ook ondersteunen met video’s. In een video kun je bijvoorbeeld eenvoudig uitleggen hoe een bepaald product werkt. Misschien denk je dat het veel werk is. Dat is het misschien ook wel, maar vergeet niet dat je deze filmpjes ook gemakkelijk kunt verspreiden via sociale media. En dat het ervoor kan zorgen dat mensen nog sneller worden overgehaald om een product te kopen. Vergeet alleen niet dat je filmpjes er professioneel uit moeten zien, want anders zal het effect minder goed uitpakken als je zou willen.
Zet social media in
Het woord social media is al een paar keer gevallen in deze blog. Het is belangrijk om voor je webwinkel een social media pagina aan te maken op onder andere Facebook, Pinterest, Twitter en Instagram. Dit soort kanalen zijn belangrijk om het verkeer naar je website te verhogen. Maar hou wel in je achterhoofd dat het opbouwen van bezoekers tijd nodig heeft. Verder zijn dit soort kanalen handig om nieuwe acties op te delen. Via Facebook heb je bijvoorbeeld de mogelijkheid om doelgericht te adverteren.
Ga de interactie aan met je volgers
Je kunt op de Facebook van je webwinkel nog zoveel volgers hebben. Maar je kan alsnog weinig likes hebben op je berichten. Veel volgers betekent dus vaak ook niet automatisch veel bereik. Het is beter om een hechte community te hebben die jouw berichten met enige regelmaat liken, of deze delen of erop reageren. Dit kun je doen door van je bericht een wedstrijd te maken. Wie kan een bepaalde zin afmaken op een originele manier. Wees creatief en daag je volgers uit, zodat het tot meer likes en berichten oplevert.
Laat een app ontwikkelen
Shoppen via mobiel is steeds populairder aan het worden. Daarom kun je het beste een app laten maken van jouw webwinkel. Het voordeel van een app is dat je potentiele koper onbewust de hele dag met jouw app in aanraking komt. De app van jouw webwinkel staat tenslotte op zijn telefoon. Hierdoor wordt de drempel om iets te bestellen vaak lager. Ook kun je via de app pushberichten sturen, waardoor je de klant naar je webshop kunt lokken. Ideaal toch? Maar denk er wel goed over na of het voor jouw webwinkel een waardevolle toevoeging zal zijn.