Als u niet langer geïnteresseerd bent in het runnen van uw website, kunt u deze verkopen voor een goede prijs, afhankelijk van de website. Wat de meeste mensen die een website willen verkopen zich niet realiseren is dat het een ongelooflijke uitdaging kan zijn om dit te doen en er tegelijkertijd voor te zorgen dat je de prijs krijgt die je ervoor wilt hebben. Zelfs als je weet dat je een fantastische en waardevolle website hebt, zal de markt dicteren wat je ervoor krijgt. Er zijn echter een paar dingen die je kunt doen om ervoor te zorgen dat je niet alleen je website succesvol verkoopt, maar dat je er ook voor krijgt wat je ervoor wilt hebben.
Onderzoek Uw Publiek
Het kan verwarrend zijn om iemand te horen zeggen dat je je publiek moet onderzoeken wanneer je je website lanceert en wanneer je hem wilt verkopen. De reden om dit te doen is om te begrijpen aan wie u uw website moet verkopen. Verschillende kopers en investeerders kopen websites met een publiek waarvan ze weten dat ze het kunnen benutten en zijn daarom meestal op zoek naar websites met een bepaald publiek.
Als u kunt bewijzen dat het publiek dat u heeft overeenkomt met het type publiek dat een koper of investeerder zoekt, is de kans groter dat ze geïnteresseerd zullen zijn in uw website. Bovendien kunt u ook een betere prijs krijgen als u kunt aantonen dat uw website een groot aantal van het “juiste” type bezoekers krijgt. De redenering is dat een kleiner publiek van weinig nut zal zijn voor een koper of investeerder die de website snel wil opschalen zodra ze hem verwerven.
Weet wat uw bedrijf (en website) waard is
Het is bijna onmogelijk om te weten wat te vragen van een koper als u niet weet hoeveel uw website en bijgevolg het bedrijf dat het faciliteert waard is. Een paar dingen om hier aan te denken is of uw website uniek genoeg is, of het potentieel heeft voor groei op lange termijn, en of de niche uniek genoeg is.
Maar elk criterium dat u identificeert en dat de waarde van het bedrijf kan verhogen of beïnvloeden, zal inkomsten en groei op lange termijn mogelijk maken of belemmeren. Denk aan hoeveel winst de website de komende jaren zal maken, welke waarde het bezoekers biedt, waar het kan worden opgeschaald en andere factoren die kopers en investeerders aantrekken.
Er is zoveel te leren om te weten hoe u uw website moet waarderen. Het zou het beste zijn om alles te leren wat je kunt over de waardering van internetbedrijven om de verschillende factoren te kennen die van invloed zijn op de waardering, evenals de methoden en hulpmiddelen die je kunt gebruiken om tot een eindcijfer te komen.
Optimaliseer uw verkeersbronnen
Als u denkt aan andere factoren die van invloed zijn op hoeveel uw bedrijf waard is, is het belangrijk om na te denken over hoeveel waarde de juiste verkeersbronnen aan de website zullen toevoegen. Bedrijven die afhankelijk zijn van betaalde advertenties en verkeer worden vaak gezien als een verplichting omdat ze geld gebruiken om het verkeer te creëren, wat niet altijd duurzaam is. Het is misschien ook niet iets wat een investeerder of koper wil blijven doen.
Bedrijven met een hoge waarde hebben veel organisch verkeer. De reden hiervoor is dat organische verkeersbronnen vaak leiden tot een hogere winstmarge. Een gestage stroom van organisch verkeer betekent dat de nieuwe eigenaar niet failliet hoeft te gaan om te proberen hetzelfde niveau van verkeer te behouden. Bovendien, organisch verkeer is duurzaam en veel gemakkelijker te beheren. Dit wordt gezien als waardevoller.
Om aan te tonen dat uw website het juiste type verkeer heeft (organisch) kunt u gebruik maken van de Search Console en Google Analytics en verkeersanalyse rapporten. Deze tools en rapporten geven een duidelijk, onbetwist beeld van het soort verkeer dat uw website krijgt, en hoe hoger het organisch verkeer, hoe beter uw website zal worden gewaardeerd.
Tip: Webshop Verkopen: zó doe je dat samen met ons!
Maak Financiële Rapporten
Net als bij alle andere investeringen, willen potentiële kopers zien dat uw website geld oplevert en dat al enige tijd doet. Veel makelaars en kopers vereisen ten minste zes maanden van de financiële verslagen, die allemaal moeten worden geverifieerd, afhankelijk van de documentatie die ze vragen.
Het goede nieuws hier is dat u verkoop- en financiële gegevens kunt krijgen van de tools die u gebruikt om te verkopen op uw website. Als uw website een e-commerce website is, is dit zelfs nog eenvoudiger.
Enkele financiële rapporten die u zult moeten maken en tonen zijn
– Bewijs van verkoop
– Winst & verlies documentatie
– Advertentie-uitgaven
Creëer een Marketing trechter
Aangezien u uw website al enige tijd runt, begrijpt u al wat een marketing of lead funnel is. Net zoals u het zou gebruiken om de bekendheid van uw producten en diensten te verhogen en klanten op een pad naar betalende klanten te leiden, kunt u deze tool gebruiken om potentiële kopers langs hetzelfde pad te leiden.
Gebruik uw website marketing trechter om bewustzijn te creëren, leads vast te leggen, markt aan gekwalificeerde leads en potentiële kopers om te zetten in echte kopers.
Onderzoek Website Verkopen Marktplaatsen
Zelfs in gevallen waar je een marketing funnel hebt, is het nog steeds belangrijk om website marktplaatsen te onderzoeken. Er zijn veel marktplaatsen beschikbaar voor verschillende soorten websites en niches, en in plaats van op je gevoel af te gaan over welke het beste voor je zou zijn, doe je onderzoek.